środa, 27 kwietnia 2011

Różne różności

Święta minęły, trochę przerwy od pisania sobie zrobiłem, pora wrócić ;)

Na początek krótko o inauguracyjnej sesji Rady Osiedla Junikowo - jeszcze przed Wielkanocą. Przysięgi zostały złożone, wybraliśmy w głosowaniu przewodniczącego, Pana Ryszarda Menke (był też przewodniczącym Rady wcześniej). Na kolejnej, jutrzejszej sesji Rady (godzina 18.00, SP54 przy ul. Małoszyńskiej) będziemy wybierać także wiceprzewodniczących oraz zarząd nowej kadencji na najbliższe 4 lata. Będzie to właściwie koniec tej 'części oficjalnej' i zacznie się omawianie konkretnych działań, spraw zgłoszonych przez mieszkańców. Przyznam, że do mnie też od mieszkańców różne propozycje docierają więc będzie o czym debatować. I cieszy, że mieszkańcy swe uwagi przedstawiają i że o tym mówią :)

Na temat spraw poznańskich rozpiszę się w kolejnych postach, bo jest o czym. Ponownie o strefie Tempo 30 (o co w niej właściwie chodzi) i tematami z tym związanymi, inwestycje komunikacyjne i podejście naszych włodarzy do nich (kolejny brak pieniędzy), wizjonerstwo w polityce przestrzennej miasta czy też może spojrzenie na Dworzec PKP. Generalnie, będzie o czym pisać, zapraszam do śledzenia :)

środa, 13 kwietnia 2011

Sesja Inauguracyjna Rady Osiedla Junikowo

Pod koniec zeszłego tygodnia otrzymałem oficjalną informację, że sesja inauguracyjna Rady Osiedla Junikowo odbędzie się 19.04.2011 o godzinie 18.30 w SP 54 przy ulicy Małoszyńskiej.

sobota, 9 kwietnia 2011

Nagranie z Radia Emaus

I po wizycie w Emaus :) Miło było, przyjemnie się rozmawiało, a tych co nie mieli okazji usłyszeć na żywo zachęcam do odsłuchania relacji zamieszczonej poniżej:



(Większość pliku to rozmowa przeplatana 3 kawałkami muzycznymi)

piątek, 8 kwietnia 2011

W Radio Emaus

Dziś od 21.15 będę miał przyjemność gościć w Radiu Emaus (89.8FM) i wziąć udział w audycji na temat Osiedli, ich Rad oraz Poznania. Serdecznie dziękuję za zaproszenie oraz zachęcam do nastawienie o tej porze odbiorników na odbiór odpowiedniej stacji ;)

PS. Istnieje również możliwość słuchania w internecie na stronie Radia Emaus.

poniedziałek, 4 kwietnia 2011

Tempo 30

Jako Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania wysłaliśmy do ZDMu w ramach konsultacji nad projektem stworzenia Strefy Tempo 30 listę uwag i wniosków. Oto one:


Zarząd Dróg Miejskich planuje sukcesywne wprowadzanie strefy uspokojonego ruchu (popularnie zwanej Strefą 30) w ścisłym centrum Poznania. Do 4 kwietnia trwają konsultacje społeczne projektu pierwszego etapu Strefy 30.

Z dużym zadowoleniem przyjęliśmy decyzję o wprowadzeniu Strefy 30, gdyż pomysł ten może pozytywnie wpłynąć na jakość życia mieszkańców Centrum, a tym samym zwiększyć jego atrakcyjność i dostępność.

Uspokojenie ruchu polega między innymi na zastosowaniu szeregu fizycznych barier, które niestety w prezentowanym projekcie praktycznie nie są wykorzystane. Typowymi elementami, które wykorzystuje się do uspokojenia ruchu są:
-czytelnie oznakowane wjazdy do strefy,
-skrzyżowania lub przejścia dla pieszych z wyniesioną do wysokości chodników powierzchnią,
-szykany, tzw. esowanie pasów ruchu (meandrowanie osi jezdni),
-wyłączenie z ruchu kołowego ulic o małym natężeniu ruchu,
-zróżnicowanie nawierzchni jezdni (stosowanie różnych rodzajów kostek),
-stosowanie elementów małej architektury (kwietniki, ławki, słupki)
-eliminacja sygnalizacji świetlnej.


Żaden z tych elementów nie pojawia się w projekcie, dlatego mamy poważne obawy, że wdrożenie projektu w obecnym kształcie nie wpłynie na uspokojenie ruchu, a tym samym nie zwiększy bezpieczeństwa i komfortu pieszych.

Nasze uwagi do projektu "Strefa 30" ZDMu


Chcemy aby wprowadzenie Strefy 30 rzeczywiście poskutkowało uspokojeniem ruchu, poprawieniem komfortu i bezpieczeństwa pieszych oraz rowerzystów. W związku z tym postulujemy wprowadzenie poprawek do obecnego projektu. Zachęcamy także do wysyłania swoich uwag do Zarządu Dróg Miejskich przez formularz kontaktowy dostępny na stronie ZDMu.

1. Poniżej przedstawiamy nasze postulaty oraz szkic projektu z naniesionymi naszymi uwagami.
Proponujemy zastosowanie czerwonej nawierzchni kontrapasów oraz - tam gdzie to możliwe - dodatkowych barier oddzielających drogę rowerową od pasa ruchu w postaci np.:
elastycznych, czerwonych, niskich pachołków (analogicznie jak np. w okolicy Starego Browaru),
farby wydającej dokuczliwy dźwięk przy najechaniu na skraj drogi rowerowej,
fizycznych barier/progów.
Cel: poprawa bezpieczeństwa rowerzystów, zapobieżenie najeżdżaniu na drogę rowerową przez kierowców, uniemożliwienie postoju na drodze rowerowej.

2. Zastosowanie bardzo wyraźnych oznaczeń wjazdu do strefy. Wjazd do strefy powinien stanowić zarówno fizyczną, jak i psychologiczną barierę, dlatego warto, aby w tych miejscach zastosować wyniesione do powierzchni chodnika przejścia dla pieszych (tam gdzie jest to technicznie możliwe) z wyraźnym, całopowierzchniowym oznaczeniem ograniczenia prędkości. Takiego rozwiązania nie można nie zauważyć, dodatkowo wymaga zwolnienia przy najeździe.
Cel: wyraźne wydzielenie Strefy 30, zwiększenie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych.

3. Wyniesienie skrzyżowań (ewentualnie samych przejść dla pieszych) do powierzchni chodnika, w miejscach gdzie nie ma świateł (ul. Młyńska/Nowowiejskiego, ul. Libelta, plac C. Ratajskiego). Dla kierowców respektujących ograniczenie prędkości, najazd na taką przeszkodę nie jest uciążliwy czy niekomfortowy, a skutecznie spowalnia ruch, dając jednocześnie pieszym możliwość przejścia przez jezdnię.
Cel: zwiększenie bezpieczeństwa pieszych.

4. Wyznaczenie kontrapasu w ul. Ratajczaka (w przyszłości mógłby być przedłużony dalej w kierunku południowym), umożliwienie prostego (tak jak na planie) przejechania rowerem skrzyżowania ul. Ratajczaka/Plac Wolności w stronę ul. 3 Maja.
Cel: ułatwienia dla rowerzystów.

5. Wytyczenie lewoskrętu dla rowerów z ulicy Św. Marcin w Ratajczaka.
Cel: ułatwienia dla rowerzystów.

6. Zastosowanie fizycznych ograniczeń prędkości na ul. Ratajczaka w postaci esowania pasów ruchu, szykan, zieleni w donicach. Ewentualnie zredukowanie jednego pasa ruchu i poszerzenie chodnika (dodatkowe miejsce na klomby, stoliki kawiarniane, ławki).
Cel: uspokojenie ruchu, poprawa estetyki.

7. Osłupkowanie Placu Wolności od strony południowej i północnej.
Cel: uniemożliwienie nielegalnego postoju samochodów na chodniku.

8. Wytyczenie dodatkowego, wyniesionego przejścia dla pieszych na ul. Św. Marcin na wysokości ul. Kantakta.
Cel: uspokojenie ruchu, ułatwienie ruchu pieszego.

9. Zastosowanie zwężeń jezdni na wysokości pasów dla pieszych na ul. 23 Lutego i ul. Mielżyńskiego (jako alternatywa do wyniesionych przejść).
Cel: zwiększenie bezpieczeństwa pieszych, ukrócenie nielegalnego parkowania w tym rejonie.

10. Wyniesienie skrzyżowania ul. Ratajczaka z ul. 27 Grudnia lub zastosowanie fizycznych barier uniemożliwiających ścinanie skrzyżowania.
Cel: uspokojenie ruchu i ograniczenie prędkości przejazdu przez skrzyżowanie.

11. Wyeliminowanie lub skrócenie jednego z pasów ruchu ul. 27 Grudnia na odcinku od ul. Ratajczaka do ul. Kantaka. Na uzyskanej powierzchni można np. wytyczyć drogę rowerową.
Cel: uspokojenie ruchu, ułatwienia dla rowerzystów.

12. Południowa strona Pl. Wolności - zastosowanie fizycznych ograniczeń prędkości w formie szykan, esowania pasów ruchu. Ograniczenie pasów ruchu do jednego od al. Marcinkowskiego do przystanku tramwajowego przy Empiku.
Cel: uspokojenie ruchu.

13. Wyeliminowanie ruchu samochodowego z ul. Fredry na odcinku od al. Niepodległości do ul. Kościuszki.
Cel: uspokojenie ruchu.

14. Rezygnacja z sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach ul. Kościuszki z ul. Libelta oraz z ul. Fredry.
Cel: zwiększenie płynności ruchu.

15. Wytyczenie dodatkowego, wyniesionego przejścia dla pieszych na ul. 3 Maja na wysokości skrzyżowania z Pl. Wolności.
Cel: uspokojenie ruchu, ułatwienie ruchu pieszego.

16. Włączenie w docelowy obszar Strefy 30 al. Marcinkowskiego, ul. Ratajczaka oraz ul. Św. Marcin. Ulice te należy włączyć w strefę uspokojonego ruchu, gdyż nie pełnią i nie powinny pełnić roli ulic przelotowych.
Cel: uspokojenie ruchu, konieczny element rewitalizacji tych ulic.

Całość plus fotografie i graficzne przedstawienie projektu dostępne na stronie IdP.

sobota, 2 kwietnia 2011

Kropki widzę, kropki

MPK ostatnio daje mi natchnienie. Tym razem może nie poprzez sygnalizację świetlną (chociaż zapewne to dało mi więcej czasu na przemyślenia) ale poprzez zwyczajne spoglądanie na zewnątrz z tramwaju. Ponieważ dlaczego widzę świat w czarne kropki? Dlaczego nie mogę patrzeć na otoczenie takie jakie jest? Tak więc właściwie dlaczego reklama na tramwaju musi wchodzić na szybę, zasłaniając obraz pasażerowi a zatem dlaczego ta reklama jest ważniejsza od każdego pasażera?

Ja rozumiem, że reklama to pieniądze ale no..to nie tylko pieniądz się liczy. Zresztą, wcale raczej nie taki wielki. Chcąc tworzyć miasto przyjazne mieszkańcom trzeba odejść od myślenia, że liczy się głównie zarobek. Trzeba zwracać uwagę na detale, te najprostsze rzeczy. Tego w Poznaniu zdecydowanie brakuje. Bo fajnie, że kupujemy nowy tabor (i dobrze, że na nim nie będzie reklam) ale jazda starymi pojazdami byłaby przyjemniejsza gdyby świat nie był w czarne kropki.