sobota, 10 listopada 2012

Odpowiedź od Spółki Infrastruktura EURO 2012 oraz Wykonawcy

W odpowiedzi na pismo otrzymałem odpowiedź od spółki Infrastruktura EURO 2012 oraz od Wykonawcy robót. Poniżej prezentuję wiadomości (odpowiedź kursywą). Na bieżąco będę starał się monitorować stan przystanków i dojścia do nich, cenne w tym temacie będą też uwagi od mieszkańców, zachęcam do kontaktu :)
oczekuję jeszcze na odpowiedzi z ZTMu.

 ---------------------------------- 

Odpowiedzi od spółki Infrastruktura EURO 2012: 
(na pytanie dotyczące terminu zakończenia robót oraz powrotu tramwajów na Junikowo) 

  "Nie wiem skąd ta informacja w mediach – Spółka takiej informacji (z datą czerwcową) nigdy nie podawała. Z lektury wczorajszych mediów mogę tylko przypuszczać że termin ten podało MPK. Oczywiście nie jest to prawda – przerwa w ruchu tramwajowym potrwa tylko na czas przełożenia torowiska na nowy obiekt mostowy. Myślę że będzie to początek wiosny – w zależności od intensywności zimy. Dokładne terminy będzie można podać pod koniec roku. Pozostałe roboty – drogowe potrwają do czerwca 2013. (na uwagi dotyczące przystanków) Tu pewna uwaga. Spółka nie uczestniczyła w procesie ustalania lokalizacji przystanków autobusowych dla „za tramwajów”. Zostały one wskazane przez ZTM i uzgodnione w ZDM na komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego. Powoduje to, że Wykonawca na ostatnią chwilę dowiaduje się że autobus „tu czy tam” będzie się zatrzymywać. Mogę tylko obiecać, że wszystkie Pana uwagi zostaną przekazane do Wykonawcy, ale ze względu na prowadzone roboty nie wszystkie postulaty uda się spełnić. ZTM nie zabezpiecza na ten cel żadnych dodatkowych pieniędzy a Wykonawca bardzo kosztownych robót może się nie podjąć. "

 W czwartek natomiast otrzymałem odpowiedzi Wykonawcy: 

 (Przystanki w stronę Junikowa: - Smoluchowskiego - brak łatwego dojścia od przystanku do osiedla Kopernika czy ulicy Jawornickiej. Warto by odpowiednio przygotować i zabezpieczyć takie dojście dla mieszkańców - jest to dla wielu najbliższy przystanek. ) 

"  Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców naprzeciwko pasażu 222 zostanie ustawiony dodatkowy przystanek przy przejściu dla pieszych tak żeby mieszkańcy osiedla Kopernika mogli wsiadać przed Węzłem Grunwaldzkim w kierunku miasta. Po północnej stronie ul Grunwaldzkiej funkcjonują docelowo wykonane chodniki, w związku z przebudową strony południowej oraz liczne kolizje mediów ruch po stronie południowej jest ograniczony. Komunikacja pomiędzy stroną północną i południową odbywa się w miejscach wyznaczonych przejść dla pieszych. Z uwagi na intensyfikację robót związanych z budową południowej części Węzła mieszkańcy muszą obejść plac budowy na którym budowane są wiadukty"

(- Grotkowska - autobus zatrzymuje się przy szerokiej na jedną płytę chodnikową opasce. Dalej jest grunt, który w przypadku opadów łatwo zamieni się w błoto. Zwracam się z prośbą o utwardzenie (wyłożenie płyt) na tym przystanku w celu poprawy komfortu pasażerów. ) 

  "Przy ulicy Grotkowskiej autobus zatrzymuje się przy przejściu dla pieszych i ścieżce rowerowej oraz przy docelowym przystanku PAT "

 (- Junikowo - brak przejść dla pieszych na drugą stronę jezdni. Widać już miejsca, w których mają one docelowo się znajdować jednak są one potrzebne już teraz by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Zwracam się z prośbą o oznakowanie poziome i pionowe powyższych przejść. Również dojście z przystanku w stronę Malwowej pozostawia wiele do życzenia. Ludzie obecnie w większości starają poruszać się opaską (szerokości jednej płyty chodnikowej) wzdłuż Grunwaldzkiej - co powoduje, że nie raz idą jednak jezdnią. Zwracam się z prośbą o przygotowanie i oznakowanie dla pieszych bezpiecznego dojścia w stronę ulicy Malwowej. ) 

  "Ruch pieszych w kierunku ul. Malwowej odbywa się przez teren Pętli Junikowo, przejście opaską jest zamknięte znakami zakazu ruchu pieszych Na wysokości przystanku dla wysiadających w kierunku Malwowej jest tymczasowe oznakowane przejście na południową stronę ul Grunwaldzką Docelowe przejścia będą udostępniane na bieżąco wg możliwości po zakończeniu ciągów pieszych na jezdni południowej"

(b) Przystanki w stronę centrum: - Junikowo - jak wyżej, brak przejść dla pieszych. Zwracam się z prośbą o ich wyznaczenie i oznakowanie poziome oraz pionowe. ) 

"  Docelowe przejścia będą udostępniane na bieżąco wg możliwości po zakończeniu ciągów pieszych na jezdni południowej"

(- Cmentarna - przystanek wymaga utwardzenia. Obecnie jest to ziemia która w przypadku opadów łatwo zamieni się w błoto. Zwracam się z prośba o ułożenie płyt w tym miejscu. ) 

"  Przystanek w najbliższym czasie w porozumieniu z ZTM zostanie przeniesiony w pas rozdziału pomiędzy jezdnią Północną i Południową- trwa układanie docelowej nawierzchni wyspy"

(- Smoluchowskiego - jak wspomniałem wyżej, brak dojścia do Osiedla Kopernika. Przystanek też z racji pobliskiego placu budowy jest dość znacząco zabłocony, warto zwrócić na to uwagę i poprawić jego stan.) 
  
"Wykonawca w miarę możliwości będzie utrzymywał przejścia w jak najlepszym stanie. W związku z przebudową jezdni południowej oraz ruchem pojazdów obsługujących budowę nie można zastosować kładek w poprzek jezdni w związku z tym przejścia będą utwardzone kruszywem."


poniedziałek, 5 listopada 2012

Nowa organizacja ruchu na Grunwaldzkiej - uwagi

W związku z działająca od dzisiaj nową organizacją ruchu na ulicy Grunwaldzkiej skierowałem do ZTM oraz spółki Infrastruktura EURO 2012 pismo przedstawione poniżej.

---------------------------------
Szanowni Państwo

w związku z wprowadzeniem nowej organizacji ruchu w ciągu ulicy Grunwaldzkiej od Junikowa do Ronda JNJ chciałbym zwrócić uwagę na parę kwestii, poprosić o odpowiedź na pytanie dotyczące terminów oraz o podjęcie kroków w celu poprawienia sytuacji wymienionych poniżej.

1) Jaki jest planowany termin zakończenia robót oraz kiedy na ten odcinek wrócą już na stałe tramwaje? Swego czasu przewijał się termin odcięcia od tramwajów 2 miesiące, obecnie niektóre media wspominają dopiero o czerwcu - ta druga opcja wydaje mi się aż nieprawdopodobna, stąd prosiłbym o sprostowanie i podanie terminów. 

2) Stan przystanków - z racji, że Grunwaldzka jest jednak stale placem budowy, niektóre przystanki i miejsce nie są niestety odpowiednio przygotowane. 

a) Przystanki w stronę Junikowa:
Smoluchowskiego - brak łatwego dojścia od przystanku do osiedla Kopernika czy ulicy Jawornickiej. Warto by odpowiednio przygotować i zabezpieczyć takie dojście dla mieszkańców - jest to dla wielu najbliższy przystanek. 

Grotkowska - autobus zatrzymuje się przy szerokiej na jedną płytę chodnikową opasce. Dalej jest grunt, który w przypadku opadów łatwo zamieni się w błoto. Zwracam się z prośbą o utwardzenie (wyłożenie płyt) na tym przystanku w celu poprawy komfortu pasażerów. 

Junikowo - brak przejść dla pieszych na drugą stronę jezdni. Widać już miejsca, w których mają one docelowo się znajdować jednak są one potrzebne już teraz by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Zwracam się z prośbą o oznakowanie poziome i pionowe powyższych przejść. 
Również dojście z przystanku w stronę Malwowej pozostawia wiele do życzenia. Ludzie obecnie w większości starają poruszać się opaską (szerokości jednej płyty chodnikowej) wzdłuż Grunwaldzkiej - co powoduje, że nie raz idą jednak jezdnią. Zwracam się z prośbą o przygotowanie i oznakowanie dla pieszych bezpiecznego dojścia w stronę ulicy Malwowej. 

b) Przystanki w stronę centrum:
- Junikowo - jak wyżej, brak przejść dla pieszych. Zwracam się z prośbą o ich wyznaczenie i oznakowanie poziome oraz pionowe. 

Cmentarna - przystanek wymaga utwardzenia. Obecnie jest to ziemia która w przypadku opadów łatwo zamieni się w błoto. Zwracam się z prośba o ułożenie płyt betonowych w tym miejscu. 

Smoluchowskiego - jak wspomniałem wyżej, brak dojścia do Osiedla Kopernika. Przystanek też z racji pobliskiego placu budowy jest dość znacząco zabłocony, warto zwrócić na to uwagę i poprawić jego stan. 

Powyższe wskazania zostały również przekazane do Pana Maciej Bulskiego ze spółki Infrastruktura Euro2012. 


W kwestii organizacji komunikacji zastępczej pragnę zwrócić uwagę na zawracanie autobusu T1 w okolicy Ronda Jana Nowaka - Jeziorańskiego. Obecnie zatrzymując się przed Rondem Jeziorańskiego podróżni muszą przejść połowę Ronda chcąc kontynuować jazdę w kierunku centrum. Dlatego proponuję poprowadzenie linii autobusu w którymś z poniższych wariantów:
- ul. Grunwaldzką prosto przez Rondo JNJ - Wojskowa - Wyspiańskiego - Reymonta - Grunwaldzka. 
- ul. Grunwaldzka prosto przez Rondo JNJ - Wojskowa - Marcelińska - Przybyszewskiego - Grunwaldzka (ten wariant wiąże się ze zmianą sygnalizacji na skrzyżowaniu z Wojskową i wprowadzeniem możliwości lewoskrętu dla autobusu)

W obu sytuacjach możliwe jest powstanie dodatkowego przystanku przy ulicy Grunwaldzkiej, na wysokość obecnego przystanku tramwajowego w stronę centrum, co ułatwiłoby przesiadkę podróżnym. Nie koliduje to zarazem z istnieniem przystanku przed Rondem JNJ. 

Również otrzymuję od mieszkańców informację, że w godzinach szczytu nie wszyscy pasażerowie są w stanie wejść do pojazdów MPK z powodu nadmiernego tłoku. Normalnie tramwaje się poruszały się z częstotliwością 4/10minut czyli średnio co 2,5 minuty. Obecnie autobusy, które mają mniejszą pojemność poruszają się co 4-5minut. Proszę o zwrócenie na ten fakt uwagi i wzmocnienie taboru w godzinach szczytu. 

Wyrażam zgodę na odpowiedź drogą elektroniczną na adres aborkowski@idp.org.pl

Z wyrazami szacunku,
Arkadiusz Borkowski
Radny Osiedla Junikowo