poniedziałek, 24 października 2011

Wspólne stanowisko grunwaldzkich Rad Osiedli oraz poznańskich stowarzyszeń

W związku ze zbliżającym się remontem ulicy Grunwaldzkiej, a także remontami które już trwają, Grunwaldzkie Rady Osiedli, w tym także Rada Osiedla Junikowo, oraz dwa poznańskie stowarzyszenia zajęły wspólne stanowisko w sprawie organizacji transportu zastępczego na czas odłączenia ulicy Grunwaldzkiej (od 3 albo 5.11) od komunikacji tramwajowej. Spotkanie niżej podpisanych z adresatami tego listu – ZTM I ZDM – odbędzie się w piątek. Wtedy też pojawią się informacje na temat organizacji transportu zastępczego podczas zbliżających się utrudnień. Serdecznie zachęcam do zapoznania się z tym pismem.





Poznań, 13.10.2011 r.

Zarząd Dróg Miejskich
ul. Wilczak 16
60-623 Poznań
Dyrektor Jacek Szukała

Zarząd Transportu Miejskiego
ul. Matejki 59
60-770 Poznań
Dyrektor Rafał Kupś



Szanowni Państwo!

Grunwald został odcięty od miasta. Już trwa remont wciągu ulicy Roosevelta, a także remont Ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego. W październiku ma rozpocząć się kolejny remont, który utrudni poruszanie się mieszkańcom Grunwaldu - przebudowa ulicy i torowiska w ciągu ulicy Grunwaldzkiej, a od początku listopada przestaną kursować po Grunwaldzkiej tramwaje.
W związku z powyższym chcemy przedstawić Państwu wspólne stanowisko grunwaldzkich Rad Osiedli: Grunwald Północ, Junikowo, Ławica, Kwiatowe, Stary Grunwald i radnych Osiedla Grunwald Południe oraz stowarzyszeń Inwestycje dla Poznania i My Poznaniacy na temat organizacji ruchu i transportu publicznego na czas wyżej wymienionych remontów.
Najszybszą formą komunikacji są podczas obecnych bezprecedensowych korków tramwaje, które poruszają się w większości wydzielonym torowiskiem nie stojąc w korkach. Grunwald takiej komunikacji zostanie na parę miesięcy pozbawiony w związku z tym bardzo ważne jest wyznaczenie odpowiedniej komunikacji zastępczej. Za wszelką cenę chcemy uniknąć przesiadki obecnych pasażerów ZTM na samochody. Po wspólnych konsultacjach przedstawiamy Państwu nasze wnioski, prosimy ZTM i ZDM o wzięcie ich pod uwagę, a także prosimy o pilne spotkanie w tej sprawie.

Postulujemy:

1. Stworzenie wydzielonego pasu dla autobusów w ciągu ulicy Grunwaldzkiej od ul. Smoluchowskiego do Ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego.

Uzasadnienie: Jest to jedyna możliwość aby transport z Grunwaldu odbywał się sprawnie. Bez takich pasów autobusy utkną w korkach będąc tak samo nieefektywne jak komunikacja samochodowa. Stworzenie bus-pasów będzie wyraźną zachętą do wybrania komunikacji miejskiej dającą do wyboru: albo stoisz w korku we własnym samochodzie albo korzystasz ze sprawnej komunikacji. Warto zauważyć, że przy Rondzie Jana Nowaka Jeziorańskiego i tak jest możliwość skrętu w ulicę Reymonta tylko z jednego pasa.

2. Zmiana trasy autobusów T1. Proponujemy aby autobus ten poruszał się w ciągu ulicy Grunwaldzkiej od Ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego do Bałtyku.
Uzasadnienie: Autobus T1 poruszający się po obecnej trasie stoi w korku na ulicach Bukowskiej i Szylinga, a dojeżdżając do Bałtyku (na wysokości hotelu Sheraton) takowych by uniknął. Dojście z przystanku do Ronda Kaponiera uległo by tylko nieznacznemu wydłużeniu, natomiast łatwiejsze byłoby dojście do Mostu Dworcowego oraz Dworca PKP. Natomiast w godzinach szczytu autobus ten poruszał by się o parę minut szybciej niż obecnie.

3. Częstotliwość kursowania autobusów z Junikowa do Ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego co 3 minuty.
Uzasadnienie: Obecnie po Grunwaldzkiej kursują tramwaje z częstotliwością 4 składów w ciągu 10 minut. Utrzymanie tej częstotliwości jest ważne aby efektywność komunikacji zastępczej nie spadła i była odpowiednią alternatywą.

4. Uruchomienie połączenia Junikowo - Głogowska/Hetmańska. Przewidywana trasa: Grunwaldzka - Jawornicka - Promienista - Ściegiennego - Arciszewskiego - Hetmańska.
Uzasadnienie: Takie połączenie umożliwia mieszkańcom osiedli Junikowo, Kwiatowe oraz Kopernika dotarcie bez przesiadki do Głogowskiej/Hetmańskiej. Tam mają oni możliwość przesiadki na linie tramwajowe i autobusowe, ułatwia to też zdecydowanie dotarcie w okolice ulic Hetmańskiej i Głogowskiej.

5. Uruchomienie połączenia z Os. Kopernika do Ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego przez ulicę Jugosłowiańską i pasem autobusowym po Grunwaldzkiej.

Uzasadnienie: Ułatwienie dojazdu do Ronda Jeziorańskiego i do centrum mieszkańcom Osiedla Kopernika oraz Raszyna.

6. Zwiększenie częstotliwości kursowania linii 77.
Uzasadnienie: Jest to alternatywa dla ulicy Grunwaldzkiej, już istniejąca i znana mieszkańcom. Zwiększenie częstotliwości kursowania daje większą możliwości wyboru komunikacji miejskiej jak i lepszą alternatywę dojazdu do centrum miasta.

7. Ograniczenie wjazdu samochodów ciężarowych do miasta przez przejazd kolejowy na ul. Grunwaldzkiej i po ul. Malwowej do pojazdów upoważnionych.

Uzasadnienie: Spora część zatorów w tym rejonie spowodowana jest kursowaniem samochodów ciężarowych, dla których ruchu ulica Malwowa stała się drogą tranzytową. Przy obecnych remontach ważne jest umożliwienie sprawnego poruszania się przede wszystkim mieszkańcom, stąd propozycja ograniczenia tego ruchu do pojazdów jadących do i z punktów położonych na terenie Os. Kwiatowego.


Mamy nadzieję, że powyższe postulaty wydadzą się Państwu słuszne i wspólnymi siłami zostaną wprowadzone, aby w trakcie remontów utrudnienia w komunikacji wydały się mieszkańcom jak najmniejsze. Licząc na pozytywne rozważenie naszych wniosków przy pracach nad ustaleniem komunikacji zastępczej oddajemy się do dyspozycji odpowiednim jednostkom -ZTM i ZDM.


Z wyrazami szacunku:
W imieniu:
Rady Osiedla Grunwald Północ, Ireneusz Kaczmarek
Rady Osiedla Junikowo, Paweł Rosada
Rady Osiedla Ławica, Andrzej Białas
Rady Osiedla Kwiatowe, Paweł Filipiak
Radni Osiedla Grunwald Południe

Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, Arkadiusz Borkowski
Stowarzyszenia My-Poznaniacy, Włodzimierz Nowak

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz